Клесівська громада
Сарненський район, Рівненська область

Послуги з управління багатоквартирним будинком та соціального захисту громадян при оплаті цієї послуги

У зв’язку із зверненнями підприємств галузі, ОСББ, органів місцевого самоврядування щодо застосування положень законодавства в частині оплати послуг з управління багатоквартирним будинком (відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком - в будинках ОСББ) Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України роз'яснює.

Чинною редакцією Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (статтею 13) передбачено:

послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж,утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо),

послугу з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо).

Ці послуги є окремими житлово-комунальними послугами як за функціональним призначенням, так і за порядком затвердження цін/тарифів.

Тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються виконавцями цих послуг відповідно до вимог Порядку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від  01.06.2011 №869, та підлягають обов ’язковому встановленню  органами місцевого самоврядування

На відміну від тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, ціни па послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Пільги та субсидії на оплату послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надаються з урахуванням встановленого органом місцевого самоврядування тарифу та соціальної норми житла, встановленої постановою Кабінету Міністрів України віл 6 серпня 2014 р, №409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування».

Надання пільг та субсидій на оплату послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо), визначеної у ст. 13 зазначеного Закону, законодавчими актами не передбачено.

01.07.2015 набрав чинності Закон України від 14 травня 2015 року № 417 VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі - Закон № 417).

Згідно із положеннями Закону №417 передбачено перехідні умови від надання послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

Виходячи з вимог Закону №417 призначення управителя багатоквартирного будинку здійснюється:

1) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку - шляхом визначення відповідної форми управління багатоквартирним будинком;

2) за результатами конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку.

За таких умов, ціна на послугу з управління багатоквартирним будинком;

1) визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем (коли співвласники самостійно приймають рішення про форму управління та функції з управління багатоквартирним будинком передають управителю);

2) визначається за результатами конкурсу з призначення управителя - на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.

Відповідно до статті 11 Закону №417 управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам  типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем.

Ціна на послугу є істотною умовою договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Таким чином, Закон №417 не передбачає надання управителем багатоквартирного будинку послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, визначеної Законом України «Про житлово-комунальні послуги», натомість передбачає падання послуги з управління багатоквартирним будинком.

У розумінні статті 1 Закону № 417 управитель багатоквартирного будинку - це фізична особа - підприємець або юридична особа - суб’єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

З метою забезпечення соціального захисту громадян при оплаті ними послуги з управління багатоквартирними будинками (послуги, що надаватиметься управителем відповідно до положень вищезазначеного Закону № 417), а також відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком - в будинках ОСББ Кабінетом Міністрів України прийнято постанови:

- від 27.04.2016 № 317 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2014 р. № 409 та №319 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», якими, зокрема, доповнено перелік житлово-комунальних послуг, на які надаються, населенню субсидії, послугою з управління  багатоквартирними будинками;

- від 28.12.2016 № 1022 «Про затвердження Порядку визначення граничного розміру витрат на оплату послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, виходячи з якого надаються субсидії населенню», якою визначено механізм розрахунку граничного розміру витрат на оплату послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, виходячи з якого надаються субсидії населенню для відшкодування таких витрат.

Однак практична реалізація цих нормативно-правових актів вимагає внесення змін до бюджетного законодавства, а також нормативно-правових актів, що регулюють питання перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання субсидій населенню.

Так, згідно із статтею 102 Бюджетного кодексу України та згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовід ведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот. Тобто, вказані законодавчі акти не передбачають поняття «управління багатоквартирними будинками».

Під час опрацювання проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо пільг окремим категоріям громадян)» Мінрегіон надав Міністерству фінансів (головному розробнику законопроекту) пропозиції стосовно необхідності внесення змін до частини третьої статті 102 Бюджетного кодексу України в частині доповнення слів «квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій)» словами «управління багатоквартирним будинком».

Наразі зазначений законопроект внесено Міністерством фінансів на розгляд Урядові.

При цьому питання щодо надання пільг на оплату послуги з управління багатоквартирними будинками (пільг для відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком — для мешканців будинків, у яких, утворено ОСББ), може бути вирішеним лише після внесення змін до низки законів України, якими визначаються пільги на оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідно до статті 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних та критерії їх надання.

У зв’язку з цим Мінрегіоном спільно з Міністерством фінансів та Міністерством соціальної політики опрацьовуються можливі шляхи врегулювання цього питання.

Водночас звертаємо увагу, що на сьогодні залишається чинною постанова Кабінету Міністрів України від 13.11.2013 № 860 «Про надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи)».

Згідно з положеннями цієї постанови Кабінету Міністрів України для надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи), застосовується розмір внесків, що спрямовуються на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири), визначений загальними зборами об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельного кооперативу), але не більше найвищого тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування для будинків такої самої поверховості, а у разі їх відсутності - не більше найвищого тарифу на такі послуги, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування.



« повернутися до списку новин